Tuesday, April 24, 2012

GENERASI PERTAMA MIRA : L55 Series (1980)

DAIHATSU MIRA




L55 series (1980)




Pada bulan Julai 1980,  Daihatsu Mira dan Cuore tiba bagi menggantikan Daihatsu Max Cuore. Sedikit kekeliruan timbul daripada hakikat bahawa ini, L55-siri ini, adalah generasi pertama Daihatsu Mira tetapi dianggap generasi kedua Cuore itu.







 Siri L55 telah dijual dengan dua enjin utama: unit dua silinder AB10 547 cc, dan sedikit besar 617 cc AD unit yang hanya untuk eksport. Mereka kedua-dua memaparkan aci pengimbang berkembar, menghasilkan kelancaran dan operasi senyap setanding dengan enjin empat silinder tradisional. Dalam ujian, versi 617 cc kereta itu menerima pujian untuk perbaikan serta watak "meriah" dan "bersemangat" prestasi apabila berbanding dengan pesaing Eropah seperti Panda Fiat 30 dan Citroen Kelab Visa, kedua-duanya juga dengan dua enjin silinder  isu utama adalah kos: kunci kira-syaf dilengkapi bicylinder kononnya menelan belanja yang banyak untuk membina sebagai enjin empat silinder konvensional. Kereta itu juga memuji oleh Quattroruote untuk ciri-ciri pemanduan tangkas bandar - walaupun ia sukar boleh dianggap sesuai untuk sepenuhnya yang Autostrada. 30 PS (22 kW) "besar" versi mempunyai kelajuan tertinggi 120 km / h (75 mph).









Michelotti digunakan Cuore generasi ini sebagai asas untuk "Michelotti PAC" prototaip (Komuter Automotif Peribadi) yang ditunjukkan di Geneva pada tahun 1985 [4] Varian L200 (1990-1992) mempunyai dua saiz enjin: tiga silinder 660 cc enjin dengan 40-64 PS (29-47 kW) boleh didapati di Jepun, manakala di Australia dan bahagian lain di dunia variasi yang lebih besar hati dengan cc 847 dan sama ada empat atau kotak gear manual lima kelajuan telah digunakan. Mira L500 adalah kereta pertama kei daripada Daihatsu yang menawarkan 660 cc enjin empat silinder.

















No comments:

Post a Comment