Tuesday, April 24, 2012

SEJARAH DAIHATSU MIRA

Assalamualaikum..

Untuk pos hari ini saya akan memperkenalkan model daripada keluarga daihatsu MIRA sejak dari kelahirannya sampailah sekarang.. ini adalah serba sedikit sejarah keluarga MIRA daihatsu..Harap Anda Terhibur dan peroleh ilmu yang bermanfaat..


SEJARAH DAIHATSU MIRA  

Mira Daihatsu (juga dikenali sebagai Cuore, Domino,  Charade),  kereta Kei  jenis kenderaan yang dibina oleh pembuat kereta Jepun Daihatsu. Ia datang dengan pelbagai pilihan dan variasi casis, dengan varian terbaru yang mempunyai empat model: "Mira", "Mira AVY", "Mira Gino" dan "VAN Mira". Mira adalah pengganti kepada barisan kereta yang bermula dengan Felo Daihatsu tahun 1966 danpada asalnya diperkenalkan sebagai versi komersial Cuore yang. Di luar Jepun, Mira juga telah telah ditawarkan dengan enjin 850 cc. Di Australia, versi dua tempat duduk telah dikenali sebagai Handivan dan kemudiannya telah dinamakan semula sebagai Handi.
Daihatsu Mira dan Cuore menggantikan Daihatsu Max Cuore pada Julai 1980. Ini telah digantikan oleh generasi kedua (L70) Mira / Cuore yang diperkenalkan pada tahun 1985. Generasi keempat (L500) telah diperkenalkan pada tahun 1994 dan masih berdasarkan casis sama seperti generasi ketiga (L200). Oktober 1998 menyaksikan generasi kelima (L700) diperkenalkan, generasi keenam yang telah diperkenalkan pada tahun 2002 (walaupun Mira Gino (L700) kekal dalam pengeluaran sehingga tahun 2004), dan pada tahun 2006 model generasi ketujuh telah diperkenalkan.



No comments:

Post a Comment