Wednesday, May 28, 2014

SULTAN PERAK MANGKAT..AL FATIHAH









Ipoh – Sultan Perak, DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah mangkat tengah hari tadi.







Baginda berusia 86 tahun.

Almarhum mangkat pada pukul 1.45 petang tadi di selepas dimasukkan ke hospital kerana gering.




Kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Diraja Dr. Zambry Abdul Kadir di sini petang tadi.







Baginda meninggalkan Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun Mohd Ali serta seorang putera dan 3 orang puteri.







Sultan Azlan dimasyurkan sebagai Sultan Perak ke-34 pada 3 Februari 1984 dan ditabalkan secara rasmi di Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak, Malaysia pada 9 Disember 1985.




Pada 26 April 1989 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kesembilan.


Wednesday, May 21, 2014

PERLUMBAAN YANG MENYERAMKAN

Didalam kesyahduan membelah angin malam, berbekalkan kelajuan 80kmj aku telah disapa oleh sebuah jentera proton satria gti berwarna putih mengekori rapat dibelakang jentera burukku..ku hayunkan sedikit kaki untuk menambahkan lagi sedikit kelajuan daripada 80 ke 100kmj..nampaknya sang satria tidak mengalah dan beranggapan aku mahu mencabar jentera 1.8 nya.. benakku menghembuskan satu desakan yg memaksa seluruh ragaku bersiap sedia kerana pertempuran akan bermula bila2 masa..ku betulkan kedudukan skrotumku dan kuubah sedikit cendawanku kerana ianya sedikit sebanyak memberi imbangan yg baik..aku matikan penghawa dingin dan aku turunkan tingkap disebelahku agar aku dapat menikmati angin malam dengan sepuasnya..nampaknya semuanya sudah bersedia dan aku mula menghentak pedal dan rpm menunjukkan kearah no 4 dan seterusnya 5..ku lihat meter kelajuan sudah mencecah 160kmj..sang satria cuba melintasku dan kami kelihatan sama hebat, dia betul2 sudah berada dikiriku.. kulihat meter sudah mencecah 170kmj..aku menoleh kekiri sambil menghentak pedal minyak rapat kelantai..sekarang ini kelajuanku seperti ribut membelai badai..aku hayunkan segerombolan jari jemariku dan melambai2 dan tidak semena2 ku tertunjuk jari tengah kearahnya..sehubungan dengan itu maka berakhirlah perlumbaan jalanan yg kuharungi tadi.. kulihat dicermin sisi terlihat sayup2 ku tinggalkan jauh satria itu.ku cuba amati wajah pemandu satria itu jelas terpancar kebudak2kan sifatnya.. moral of the story..dalam sungai jgn disangka tiada kambing.. sekian novel saya mlm ni..

RAGAM CUSTOMER



Assalamualaikumm bangbu..hello bangbu..helloooo..dengar tak bangbu?

waalaikummussalam yer saya, sape ni?

ni saya yang call haritu...

sorry saya tak dengar laa..tak berapa jelas..

Aadoiii..jap bangbu saya berenti tepi jap..haaa..dengar tak bangbu? Saya atas motor ni..

Yer dengar saya dengar..

Bangbu bangbu..dengar tak?

Yer saya dengar..ada apa ya?

Ni saya yang call aritu bangbu..

Yang mana satu yer?
Yang tanya barang kelmarin dengan bangbu tu..
Tanya barang apa yer?
Ala takkan lupa da saya yang suruh bangbu cari barang apa tuu..alaa..ape tuuuu..jap bangbu line tak clear sangat la kat sini banyak motor lalu..
Ok ok ( 5 minit jugak aku tunggu)
Hello bangbu hellooo..dengar tak?clear tak bangbu?
Ok clear sikit daripada tadi..nak tanya barang apa ya??
Haaa..saya aritu suh bangbu carikan benda tu..pancut pancutt..alaaa..benda pancut pancut tuu..
Pancut?
Haa..ape ke namanya pancut..pancuttt air tuu..pancuttt..
( tuuttttt..bunyi telefon terputus hubungan)

Terkesima aku dengan panggilan seorang pemuda tadi..apa yang dia mahukan dengan pancut pancut? Tidak dapat terhitung dek kata2 berapa banyak pancut yang dia inginkan? Terperancut aku dibuatnya..mungkin istilah baru didalam kamus JDMnya yang belum sempat aku ulangkaji..mintak JDM tegar terangkan maksud tersirat dari ayat2 pancut pancut brader tadi..aku tau malam ni malam jumaat sebab tu aku terperancut dengan pancut pancut tadi..nasib baik tak terpancut..

Tuesday, May 20, 2014

MANA ANDA NAK PILIH? KLON ATAU ORIGINAL??



Lama tak menulis, Sekarang kecoh pasal isu tudung Fareeda.. jika ditanya apakah pendapat saya mengenai tindakannya menyita dan merampas Fareeda tiruan saya akan berpihak dan menyokong tindakannya kerana apa? Kerana jika anda adalah seorang pemikir dan pemecah idea anda akan alami perasaan yang sama dengan Fareeda.. kerana apa? Kerana beliau berpenat lelah mengeluarkan idea dan mencipta brand sendiri dengan menghabiskan jutaan ringgit untuk pengiklanan,promosi serta mendapatkan bahan mentah yang berkualiti.

Didalam dunia sukan permotoran juga tidak terlepas dari isu ciplak menciplak ini. Ianya mungkin tidak menjejaskan pengeluar barang tersebut tetapi menjejaskan si pembeli. Kita ambil contoh didalam dunia kcar, jika anda berada ditahun 2000 hingga 2010 anda pasti merasai kemeriahan memiliki sebiji kancil. Memiliki kancil adalah satu kebanggaan. Lingkungan tahun tersebutlah bermulanya era JDM tegar. Ketika itu barang JDM ada yang murah dan yang mahal. Paling hebat dan paling berkuasa ketika itu ialah jentera berkulitkan l200s.. harganya sudah pasti ramai yang tak mampu sehingga kini harganya terus maintain dan masih diklasifikasikan sebagai king item oleh sesetengah pihak.

Jika kita masih ingat barangan aftermarket seperti set jmode dan kensmode adalah barang paling berhantu ketika itu..harganya tak usah ditanya..memang mahal dan amat susah didapati.. kita ambil sahaja contoh kensmode. Untuk mendapatkan 1 set kensmode l200s complete anda sekurang2nya perlu ada rm2k..jangan harap la nak pakai kalau anda kedekut hendak keluarkan duit sebanyak tu. Boleh dikatakan ketika itu hanya ada 10 orang sahaja pejuang kensmode. Gathering adalah masa untuk menunjuk jentera masing2 dengan pelbagai jenis barangan JDM.



Tidak lama kemudian tersebarlah perkhabaran yang menghampakan si pengumpul2 barangan berhantu tersebut. Bukan fitnah tetapi ianya betul2 realiti.. barangan klon mula menguasai pasaran kcar. Keluhan2 yang amat dahsyat mula didengari oleh pemilik2 original kensmode, jmode,cross.. barangan klon jauh lebih murah membuatkan ramai yang kedekut duit mula membeli dan menayangkan barangan ciplak mereka tanpa rasa bersalah. Harapan hancur musnah sipembeli dan pemilik original kerana mereka adalah sebenar benarnya pejuang. Dengan penat lelah mencari dan menunggu dengan penuh setia dan rela berkorban masa tenaga, wang ringgit.

Hanya yang tahu nilai sahaja yang tahu apakah erti sebenar ketulenan. Jika anda seorang JDM tegar anda pasti tahu nilai reflektor AVANZATO TRXX TURBO dan sebagainya. Harga ori rm1500++ yang klon rm150.. anda buatlah penilaian sendiri dengan kualiti serta ketulinannya.. anda tidak mencipta mahupun memerah idea untuk menghasilkan barang tersebut. Berbaloilah dengan kutukan rakan2 anda kerana memiliki barangan tiruan.. memang tepat sekali ucapan si Mawar, kalau tak mampu jangan beli.. jadi, kenapa perlu anda nak boikot beliau sedangkan beliau mempunyai hak harta intelek.

So, penutupnya jadilah kita bangsa yang berilmu. Ketahui hak orang lain serta sensitiviti pemilik original. Yang terjejas bukan penjual tetapi pembeli.. tak mampu jangan beli.. otak kanan tolak tepi sudah masa guna otak kiri...bukan janji tapi pasti.


Thursday, May 8, 2014

TUKAR MINYAK HITAM ATAU MINYAK ENJIN SERTA MITOS MENGENAINYA









5 MITOS MENGENAI MINYAK ENJIN (orang kampung panggil Minyak Hitam)
























Kita semua tahu bahawa kereta kita memerlukan minyak enjin untuk beroperasi dengan lancar. Peranan minyak enjin adalah untuk memastikan bahagian-bahagian yang bergerak enjin dilincirkan, untuk melindungi mereka daripada kakisan karat, dan – dengan moden tambahan minyak pencuci – untuk memastikan mereka bebas daripada lumpur dan gunk enjin umum.







Tetapi kebanyakan daripada kita juga tahu beberapa perkara mengenai minyak enjin yang tidak benar-benar benar. Sebagai contoh, kita perlu sentiasa untuk menukar minyak setiap 3,000 batu (4,828 kilometer), dan apabila warna minyak enjin anda mula menjadi gelap, bermakna bahawa enjin bakal dipenuhi keladak yang berbahaya.







Sebenarnya, tidak. Idea-idea ini adalah mitos dan di bawah ini kita akan membongkar tiap satu, bersama dengan beberapa fakta minyak enjin yang kononnya benar.


















1.”W” dalam minyak 10W-30 bermaksud “weight/berat.”













Apabila anda membeli minyak enjin, adalah penting untuk mengetahui kelikatan minyak . Makin kurang kelikatan, lebih lancar ia bergerak melalui enjin anda dan melincirkan komponen enjin yang bergerak. Minyak enjin terbaik mempunyai kelikatan yang tidak begitu tinggi (yang hampir tidak mengalir) atau begitu rendah ( begitu cair sehingga terkeluar daripada enjin seperti air).













Terdapat dua cara di mana kelikatan minyak diukur : gred tunggal dan multi- gred. SAE 30 adalah rating tipikal single-gred. Ini bermakna bahawa organisasi yang dipanggil Persatuan Jurutera Automotif (SAE ) menjalankan minyak enjin melalui alat standard seperti tiub dan masa dikira untuk mengukur berapa lama (dalam saat) untuk mengalir dari satu hujung ke hujung yang lain. Penarafan kelikatan adalah bilangan saat digenapkan kepada yang puluhan terdekat. Oleh itu, minyak SAE 30 mengambil masa lebih kurang 30 saat untuk mengalir melalui tiub. Ini merupakan rating kelikatan tunggal yang kadang-kadang dipanggil “berat ” minyak.













Malangnya , perubahan kelikatan minyak dengan suhu dan rating kelikatan tunggal hanya mewakili aliran minyak apabila ia panas. Bagaimana jika anda perlu untuk menghidupkan kereta anda pada pagi musim sejuk? Minyak akan mengalir lebih perlahan-lahan , jadi Kedudukan kelikatan sejuk adalah juga penting . Satu rating multi-gred memberi anda kedua-dua kelikatan panas dan sejuk. Bagi minyak 10W- 30, rating 30 adalah sama seperti kelikatan SAE 30 bagi minyak panas, tetapi 10W adalah rating kelikatan untuk minyak sejuk, menurut satu sistem penarafan standard yang dibangunkan oleh SAE untuk kegunaan minyak musim sejuk.













Disebabkan itu, “W” bermaksud: Winter, musim sejuk.


















2.Apabila minyak enjin bertukar gelap, ia adalah kotor dan perlu ditukar.




Jika anda seorang yang teliti tentang penjagaan kereta, anda mungkin bimbang dari semasa ke semasa bahawa minyak anda telah kotor dan akan menyebabkan keladak untuk mengenap (berkumpul di bahagian bawah) di dalam enjin anda. Jadi, anda tentu akan memeriksa batang celup untuk memeriksa warna minyak di hujungnya. Apabila ia menjadi gelap, anda mungkin akan fikir ia terlalu kotor untuk digunakan dan perlu ditukar, bukan?













Salah. Malah, apa yang sebaliknya adalah benar. Jika anda menggunakan minyak enjin pencuci (dan minyak enjin yang paling moden mempunyai tambahan pencuci ), minyak itu sebenarnya sedang bekerja dengan cara ia sepatutnya ia bekerja, menyebarkan zarah kecil yang membendung keladak pada enjin di dalam minyak itu sendiri supaya keladak tidak terbina. Itulah sebabnya minyak kelihatan gelap, tetapi ini sama sekali tidak menghalang minyak daripada melaksanakan fungsi-fungsi biasa iaitu melincir dan melindungi permukaan logam dalam enjin.



















Kesimpulannya, masa untuk tukaran minyak enjin hanya ditentukan oleh masa yang ditetapkan oleh syarikat pengeluar kereta anda, dan bukannya warna minyak enjin itu sendiri.
















3.Anda perlu menukar minyak anda setiap 3,000 batu, tidak kira apa yang yang terkandung dalam manual.

Pada suatu masa dahulu, hampir setiap pengeluar kereta mengesyorkan bahawa minyak enjin perlu ditukar setiap 3,000 batu (4,828 kilometer). Jika masih menggunakan minyak lama, enjin akan mula dipenuhi keladak, yang bukan sahaja akan menjejaskan prestasi tetapi akan meletakkan komponen bergerak pada risiko kerosakan yang tinggi.






Itu tidak benar. Minyak detergen moden, kelikatan minyak yang lebih baik dan kejuruteraan auto lebih baik secara umum kini membenarkan kereta untuk pergi kira-kira 7,500 batu (12.070 kilometer) sebelum minyak enjin perlu ditukar. Terdapat Laporan Pengguna yang membuktikan ia hanyalah mitos palsu, yang menyatakan bahawa melainkan jika anda memandu kereta anda dalam keadaan yang luar biasa sukar, terutamanya jika anda sentiasa memandu dan berhenti (dalam kesesakan lalu lintas), berjalan sejauh 7,500 batu (12.070 kilometer) sepatutnya tidak akan merosakkan enjin anda apa jua sekali pun keadaannya.










4.Additive minyak enjin akan meningkatkan prestasi enjin anda.


Ini adalah benar – tetapi dikatakan bahawa “additive” telah pun ditambah sebelum anda membeli minyak. Mana-mana jenama yang terkenal minyak enjin akan datang dengan additive yang meningkatkan indeks kelikatan – julat suhu di mana ia mengalir dengan baik melalui enjin – dan yang memberikan sifat-sifat bahan pencuci yang menjaga enjin anda bebas daripada keladak, karat untuk mengelakkan kakisan dan bahan kimia untuk melindungi permukaan logam dalam enjin.






Dengan semua ini additive yang sudah pun ada dalam minyak, menambah additive tambaham dalam minyak sebenarnya boleh mencairkan apa yang sudah ada dan mengurangkan keberkesanan minyak. Semak manual kereta anda untuk melihat jika ia mempunyai apa-apa keperluan tambahan khas.








5.Minyak enjin sintetik boleh menyebabkan kebocoran minyak.

Kembali pada tahun 1970-an , apabila minyak enjin sintetik (minyak yang tidak berdasarkan petroleum tetapi stok berasaskan bahan kimia seperti polyalphaolefins ) mula-mula menjadi popular, tetapi tidak sentiasa berfungsi dengan baik dengan gasket dalam enjin kereta. Ia boleh menyebabkan gasket mengecut (dengan cara yang minyak berasaskan petroleum tidak), menyebabkan kebocoran minyak misteri yang akan muncul di ruang letak kereta anda. Sesetengah orang masih takut bahawa minyak sintetik akan menyebabkan kebocoran, lalu menyebabkan mereka terus menggunakan minyak berasaskan petroleum.




Pengeluar minyak lama dahulu telah belajar untuk menghasilkan minyak sintetik supaya pengecutan seal dan gasket tidak berlaku.




Bagaimana? Diharap nukilan ini sedikit sebanyak membantu anda.









Wednesday, May 7, 2014

DAIHATSU MIRA TR-XX AVANZATO-R L502 RS JAPAN ORIGINAL VERSION

Assalamualaikum.. 
hari ni aku belanja gambar kereta daihatsu mira l502 RS bak kata orang Malaysia.. Tapi kat sana panggil daihatsu Mira TRxx Avanzato sahaja..

Bagi aku model ni nampak lagi kemas dari model mira mira yang lain dari segi luaran dan dalamannya..yang paling menarik sekali kemasan interior dia berwarna merah.. karpet merah, meter merah dan seat pun berbenangkan warna merah..

dari segi luaran, warna two tone hitam merah memang nampak champion.. teserlah Racing Spirit nya.. apa-apapun kat Malaysia tak ramai yang cuba mengikut pattern sebegini.. Biasa laa..telur masih kecut..hehehe