Pages - Menu

Wednesday, December 31, 2014

Pencari Harta Karun Temui Sesuatu Yang Mengejutkan Dalam Tanah (7 Gambar)


Pencari Harta Karun Temui Sesuatu Yang Mengejutkan Dalam Tanah (7 Gambar)





Menurut sumber dari sebuah blog, gambar ini di ambil di Rusia ketika sekumpulan pencari harta karun telah mengesan satu objek di dalam tanah dengan menggunakan alat pengesan logam yang di sangkakan barang berharga.

Tetapi apabila tanah di korek, penemuan yang mengejutkan, apa yang mereka ketemui ialah sebuah motosikal berusia kira-kira 80 tahun. (Krasnyi Oktyabr) L-300, atau asal DKW Luxus 300.

Tiada siapa yang tahu bagaimana motosikal itu boleh tertanam begitu lama, dan kemungkinan besar para pengkaji mengagak bahawa motosikal tersebut digunakan oleh para tentera pada era perang dunia kedua sekitar tahun 40-an.





Monday, December 22, 2014

#MH370: AHLI KELUARGA DIMINTA MEMBERIKAN SAMPEL DNA, ADAKAH INI SATU PETANDA?

#MH370: AHLI KELUARGA DIMINTA MEMBERIKAN SAMPEL DNA, ADAKAH INI SATU PETANDA? 




KUALA LUMPUR: Beberapa ahli keluarga penumpang dan kru penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 mengesahkan tentang keiinginan syarikat berkenaan dan pihak berkuasa untuk mengambil sampel DNA mereka.

Pengumuman dibuat pada satu taklimat selama dua jam yang diadakan di Akademi MAS, Kelana Jaya pada malam Selasa.

Ketika dihubungi Astro AWANI, Jelawati Jalil yang merupakan isteri kepada salah seorang penumpang MH370, Safuan Ramlan, berkata beliau bersama ahli keluarga belum membuat keputusan jika ingin memberi sampel DNA atau tidak.

"Tetapi disebabkan belum jumpa apa-apa (kapal terbang), buat apa nak beri sampel?" katanya.

Beliau tidak dapat hadir ke taklimat berkenaan dan diwakili adik iparnya.

"Saya turut diberitahu bahawa mereka (pihak MAS) belum memutuskan tarikh dan di mana sampel DNA akan diambil," katanya ringkas.

Sementara itu, anak kepada ketua pramugara MH370, Andrew Nari, iaitu Maira Elizabeth Naira tidak dapat hadir ke taklimat berkenaan kerana harus menduduki peperiksaan.

Beliau akui terima berita tentang sampel DNA itu namun tidak diberitahu bila ia akan dilakukan.

"Apabila saya dengar mereka mahu ambil sampel DNA, saya rasa tidak sedap hati pula. Ia seakan mereka semua sudah tiada.

"Semua ini mengelirukan. Saya sendiri tidak faham," katanya kepada Astro AWANI.

Mengikut laporan The Malaysian Insider, Syafinaz Hasnan, yang merupakan adik perempuan kepada pramugara Mohd Hazrin Hasnan, hadir pada sesi taklimat berkenaan...
"Mereka (MAS) berkata kami perlu memberi sampel DNA untuk disimpan oleh pihak berkuasa jika bangkai pesawat ditemui," katanya...

Beliau turut bertanya kepada pihak MAS ketika sesi taklimat bila ia akan dilakukan...

"Kami diberitahu bahawa kami boleh beri sampel malam ini (malam Selasa), namun kita tidak nampak pasukan perubatan....

"Saya tertanya-tanya bagaimana mereka akan melakukannya. Adakah mereka mengharapkan kita untuk mendapatkan putik kapas dan meleret mulut kami untuk air liur dan menyerahkannya kepada mereka?" tanya beliau kepada portal berkenaan....

Untuk tragedi MH17, 16 kumpulan petugas dari Kementerian Kesihatan dan Polis Diraja Malaysia terlibat dalam proses pengambilan sampel darah atau 'buccal swap' daripada anggota keluarga....

Pesawat MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, hilang daripada skrin radar kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 8 Mac....

Tuesday, July 1, 2014

KOLEKSI KERETA MEWAH YANG TERBIAR KAT DUBAI

Situasi macam ni berlaku di Dubai..kalau kat Malaysia kompem dah hilang..siap kena potong lagi tu..kekekeke




Tuesday, June 24, 2014

CARA-CARA WIRING KERETA

Cara-cara Wiring Side Mirror L5
Cara-cara Wiring Side Mirror Honda
Cara-cara Wiring Side Mirror kancil
DIY side Mirror
Cara Pasang Power Window kancil
Cara Pasang Power Window Wira
Cara Pasang Power Window Honda
Cara Bukak Stereng
Macamana nak pasang enjin
Cara-cara nak celup chrome
Cara-cara nak balut doortrim
Cara-cara nak balut stereng
Cara nak bagi laju kereta
nak buat kereta lebih pikap
cara pasang bumper kereta

Monday, June 23, 2014

KEMALANGAN KENDERAAN TENTERA DI KEM TERENDAK



Laporan Awal Kejadian Kemalangan Kenderaan Tentera


1. Kejadian berlaku pd 0730H ketika 3 ton bernombor daftar ZC 2207 yang dipandu oleh 1158541 LKpl Mohd Sofian b Zakaria (504 AW) membawa seramai 32 x anggota/guru/jurulatih dr Kontinjen Negeri Terengganu untuk ke lapang sasar 400 meter Kem Terendak bg acara menembak.


2. Pecahan anggota terlibat
a. 2 x guru
b. 5x jurulatih
C. 24 x kadet ( 12 x lelaki, 12 x perempuan)


3. Lokasi kejadian di laluan Rimba Para (500m dr pintu )


4. Kejadian berlaku dipercayai pemandu gagal untuk mengawal kenderaan ketika membelok di selekoh.


5. Kecederaan anggota:


A. Kecederaan Parah;


1. Nurul Hazirah binti Mohd Haris (971105-10-6672) - kecederaan di bahagian kepala.

2. Nuraina Syakirah bintu Abu Bakar (980825-11-5360) - kecederaan di bahagian kepala.

3. Nor Azwani bin Abd Ghani ( 960224-11-5581) kecederaan di bahagian tengkok.

4. 5007683 Pbt Syarmala a/p nalathambi (512 AW)- patah kaki kanan

Sunday, June 22, 2014

PROTON SAGA 3 (GENERASI KE 3)



Generasi ketiga model Saga yang begitu sinonim dengan sejarah penubuhan pengeluar kereta nasional PROTON, akan diperkenalkan dalam tempoh kira-kira setahun lagi. Pengerusi PROTON, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata generasi baharu Saga, yang dikenali sebagai ‘Saga 3’, akan menampilkan imej PROTON sebagai pengeluar kereta berkualiti tinggi yang menjadi pilihan ramai.

“Saya mahu melihat PROTON menjadi pengeluar kereta berkualiti, bukan lagi syarikat pembuat kereta dengan harga yang murah. PROTON mahu mengeluarkan kereta yang bukan hanya disukai ramai tetapi mengambil kira harga dan kualitinya.




Harga dan kualiti

“Melalui pengeluaran generasi kedua Saga yang digemari ramai, PROTON dapat menjual 5,000 hingga 6,000 unit kereta ini pada setiap bulan.

Tuesday, June 17, 2014

SEBAB APE ORANG BAGI LAMPU TINGGI PADA KITA??

Apa yang aku perasan masyarakat kita ni memang agak prihatin..cuma cara tunjuk prihatin tu yang kita tak berapa nampak sangat..selama aku jadi seorang pemandu kereta@motor aku sentiasa dapat hidu keprihatinan rakyat Malaysia ni..Lagi2 pemandu lelaki.. Contoh yang aku pernah lalui..disatu ketika tengah syok kita memecut kereta tiba2 kereta diarah bertentangan memberi isyarat lampu tinggi kepada kita secara berkelip2..Kalau orang tak biasa mesti mereka ingat pemandu tu suruh bagi laluan ataupun sememangnya gila main lampu siang2..

Hakikat sebenarnya ia memberi isyarat ada sesuatu halangan dihadapan laluan kita..kalau kat kampung semestinya ada lembu melintas dan paling ngeri ada hantu tengah menghalang laluan dan tunggu masa nak cekik leher nak hisap darah..macam drakula tuu..takpun ada eksiden ngeri yang menyuruh kita memperlahankan kenderaan.. Tetapi kalau dikawasan bandar ataupun desa situasinya berlainan pulak ianya memberi isyarat bahawa dihadapan kita ada sekatan Polis ataupun roadblock..

Ini adalah petanda awal kepada sesiapa yang gentar dan takut menghadapi sekatan Polis atau JPJ..mereka bolehlah berhenti ketepi takpun boleh berpatah balik..Ingat!jangan dah nak sampai sekatan baru nak terhegeh2 berenti tepi pastu angkat bonet depan konon2nya enjin kita rosak..kekeke..anda digelakkan JPJ jer nanti bila buat alasan Pak Kaduk tu..mereka bukannya bongok..malahan dah masak dengan alasan bingai tu..

Sebab tu kita kena sentiasa alert dalam apa jua situasi..kadangkala isyarat dah diberi tetapi kita tak ambik peduli..bila dah suruh ketepi mula la keluar ayat caci maki..so,berbalik kepada cerita kita tadi..bila orang bagi lampu tinggi mesti ada sesuatu yang terjadi..kalau lampu tinggi dari belakang tu maknanya dia suruh ketepi..x paham2 lagi..cakap mulut berapi..macam sekolah tinggi lepak kedai kopi..aku dah melalut ni..so,jagalah diri sendiri..perhati kawasan kanan kiri..sekian

Abu Huzaifah
Pengkaji Ilmu Lampu Tinggi Nusantara

Monday, June 16, 2014

POMEN CEKIK DARAH



Aku ni bukanlah seorang pomen..bukan juga dilahirkan sebagai seorang yang pakar dalam bidang ni..tetapi aku dikurniakan akal yang waras dan fizikal yang mantap..bukan aku saje malah jejaka diluar sana pun begitu..apabila aku terlihatkan bil brader ni tiba2 senak pangkal rahim aku diikuti pula sedikit bunyi nyaring keluar dari lubang duburku..bil untuk sebiji kereta kancil yang rosak akibat banjir di cas sebanyak RM4580?

mati2 aku ingatkan bil dari sebijik kereta Chevrolet .. tak masuk akal..apa yang aku nampak pomen ni memang cerdik..cerdik bab menipu..bayangkan sebiji halfcut daihatsu mira L6 mahupun L5 harganya baru saja mencecah rm2500..mentang2 brader ni kurang pengetahun tentang kereta suka2 hati dia cas berganda macam ni..aku pasti barang2 seperti oil filter dan enjin oil boleh dapat separuh harga dari bengkel lain..

Mengikut makrifat aku




brader ni hantar kat bengkel angkasa lepas..mungkin kat planet nameck atau planet bezita..kat sana memang payah nak dapat barang2 ni..wiring pun harga rm450..mungkin wiring kereta bmw M5 takpun Mercedez Compressor Cls yang dikacuk dengan wiring kancil..nak bagi laju dan ada wiring ABS dan SRS dan juga wiring autolamp dan autowiper..

Kancil ini juga dikenakan sebijik bateri berjenama BOSCH berharga rm220..dah macam harga bateri NS60 keatas..mungkin bateri lori pikap ini mampu membuatkan perodua kancil ini laju dan pikap..tak perlu turbo..bateri ini pun dah cukup..biasa bateri kancil NS40 basah baru harganya rm140..berapa bnyak pomen tu sebat?kekeke..minyak gear aku tak pasti dia pakai minyak gear apa..pengalaman aku..minyak gear tak pernah lagi cecah rm50..mungkin minyak gear dia pakai yang honda ataupun toyota..yang jenis berkualiti tinggi..untuk menambah lagi kuasa pecutan kancil brader tu..mungkin sebelum ini kelajuan boleh mencecah 120kmj selepas menggunakan minyak gear ini kelajuan bertambah ke 250kmj..mampu mengalahkan honda integra Type R..mahupun ferrari yang sedang berkonvoi..

Apa2 pun aku malas nak komen panjang sangat nanti pomen ni marah pulak..ye la..aku bukannya pomen..kejap lagi persatuan pomen pegi haji balik hari marah pulak dengan kenyataan aku ni..kepada brader yang jadi mangsa ni..tak perlu risau..buat je report..Tak pun beli jer kereta baru..kancil pekak boleh dapat harga rm4000 jer.tu pun silap2 ada enjin turbo..

kepada pomen aku mintak jujurlah meniaga..kita hidup bukan penamatnya didunia ini saja..kita hanya singgah didunia sementara ni untuk mengaut pahala menuju akhirat yang maha kekal..bak kata pepatah NAK LARI DARI SEKATAN JPJ TERMASUK PULA KELUBANG TAIK..KERETA JAHANAM BADAN PULA BERBAU TAIK..sekian..

Abu Huzaifah
Pengkaji Ilmu Pomen Nusantara

KERETA KOMPAK TERBARU PROTON AKHIRNYA TERDEDAH

Akhirnya kereta kompak Proton yang selama ini kita jumpa berselimut dan bertopeng sudah berjaya didedahkan identitinya..foto yang beredar ini telah mendapat pelbagai andaian dari pengkritik totok proton..biasa laa..kereta buatan tempatan..mana ada yang sanggup beri pujian..macam-macam komen yang aku baca tentang kereta ni..ada kata rupa macam myvi la scirocco la Hyundai i10, ford fiesta la..macam la aku dengar..

Kalau dari sudut pandangan aku..kereta ni memang ikut trend rupabentuk sekarang..dari segi rekaan luarannya..nampak kemajuan PROTON dari segi mereka bentuk..dalaman aku tak pasti..kepada kaki kondem..silakan kondem barang Malaysia ni..produk tempatan..produk yang kamu tak pernah guna ni..

Kepada yang pernah menggunakan produk proton..aku ucapkan tahniah..anda sahaja yang mengenali dan memahami kenderaan tunggangan anda..bila orang tanya kat aku bagus ke produk PROTON ni? aku kata memang bagus sebab keluarga aku pun pengguna proton..

Kepada kaki kondem..disilakan kondem sekarang..biar PROTON tutup terus..sebelum duit rakyat habis bina kereta kompak ni..seperti kata bidalan..Membujur lalu melintang pukang, memaku dulang paku yang serpih..ibarat kencing ke langit,langit tak kena badan berbau hancing..sekian

Abu Huzaifah 

Pengkaji Ilmu Kereta Akhir Zaman

Wednesday, May 28, 2014

SULTAN PERAK MANGKAT..AL FATIHAH









Ipoh – Sultan Perak, DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah mangkat tengah hari tadi.







Baginda berusia 86 tahun.

Almarhum mangkat pada pukul 1.45 petang tadi di selepas dimasukkan ke hospital kerana gering.




Kemangkatan baginda diumumkan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Diraja Dr. Zambry Abdul Kadir di sini petang tadi.







Baginda meninggalkan Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun Mohd Ali serta seorang putera dan 3 orang puteri.







Sultan Azlan dimasyurkan sebagai Sultan Perak ke-34 pada 3 Februari 1984 dan ditabalkan secara rasmi di Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak, Malaysia pada 9 Disember 1985.




Pada 26 April 1989 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kesembilan.


Wednesday, May 21, 2014

PERLUMBAAN YANG MENYERAMKAN

Didalam kesyahduan membelah angin malam, berbekalkan kelajuan 80kmj aku telah disapa oleh sebuah jentera proton satria gti berwarna putih mengekori rapat dibelakang jentera burukku..ku hayunkan sedikit kaki untuk menambahkan lagi sedikit kelajuan daripada 80 ke 100kmj..nampaknya sang satria tidak mengalah dan beranggapan aku mahu mencabar jentera 1.8 nya.. benakku menghembuskan satu desakan yg memaksa seluruh ragaku bersiap sedia kerana pertempuran akan bermula bila2 masa..ku betulkan kedudukan skrotumku dan kuubah sedikit cendawanku kerana ianya sedikit sebanyak memberi imbangan yg baik..aku matikan penghawa dingin dan aku turunkan tingkap disebelahku agar aku dapat menikmati angin malam dengan sepuasnya..nampaknya semuanya sudah bersedia dan aku mula menghentak pedal dan rpm menunjukkan kearah no 4 dan seterusnya 5..ku lihat meter kelajuan sudah mencecah 160kmj..sang satria cuba melintasku dan kami kelihatan sama hebat, dia betul2 sudah berada dikiriku.. kulihat meter sudah mencecah 170kmj..aku menoleh kekiri sambil menghentak pedal minyak rapat kelantai..sekarang ini kelajuanku seperti ribut membelai badai..aku hayunkan segerombolan jari jemariku dan melambai2 dan tidak semena2 ku tertunjuk jari tengah kearahnya..sehubungan dengan itu maka berakhirlah perlumbaan jalanan yg kuharungi tadi.. kulihat dicermin sisi terlihat sayup2 ku tinggalkan jauh satria itu.ku cuba amati wajah pemandu satria itu jelas terpancar kebudak2kan sifatnya.. moral of the story..dalam sungai jgn disangka tiada kambing.. sekian novel saya mlm ni..

RAGAM CUSTOMER



Assalamualaikumm bangbu..hello bangbu..helloooo..dengar tak bangbu?

waalaikummussalam yer saya, sape ni?

ni saya yang call haritu...

sorry saya tak dengar laa..tak berapa jelas..

Aadoiii..jap bangbu saya berenti tepi jap..haaa..dengar tak bangbu? Saya atas motor ni..

Yer dengar saya dengar..

Bangbu bangbu..dengar tak?

Yer saya dengar..ada apa ya?

Ni saya yang call aritu bangbu..

Yang mana satu yer?
Yang tanya barang kelmarin dengan bangbu tu..
Tanya barang apa yer?
Ala takkan lupa da saya yang suruh bangbu cari barang apa tuu..alaa..ape tuuuu..jap bangbu line tak clear sangat la kat sini banyak motor lalu..
Ok ok ( 5 minit jugak aku tunggu)
Hello bangbu hellooo..dengar tak?clear tak bangbu?
Ok clear sikit daripada tadi..nak tanya barang apa ya??
Haaa..saya aritu suh bangbu carikan benda tu..pancut pancutt..alaaa..benda pancut pancut tuu..
Pancut?
Haa..ape ke namanya pancut..pancuttt air tuu..pancuttt..
( tuuttttt..bunyi telefon terputus hubungan)

Terkesima aku dengan panggilan seorang pemuda tadi..apa yang dia mahukan dengan pancut pancut? Tidak dapat terhitung dek kata2 berapa banyak pancut yang dia inginkan? Terperancut aku dibuatnya..mungkin istilah baru didalam kamus JDMnya yang belum sempat aku ulangkaji..mintak JDM tegar terangkan maksud tersirat dari ayat2 pancut pancut brader tadi..aku tau malam ni malam jumaat sebab tu aku terperancut dengan pancut pancut tadi..nasib baik tak terpancut..

Tuesday, May 20, 2014

MANA ANDA NAK PILIH? KLON ATAU ORIGINAL??



Lama tak menulis, Sekarang kecoh pasal isu tudung Fareeda.. jika ditanya apakah pendapat saya mengenai tindakannya menyita dan merampas Fareeda tiruan saya akan berpihak dan menyokong tindakannya kerana apa? Kerana jika anda adalah seorang pemikir dan pemecah idea anda akan alami perasaan yang sama dengan Fareeda.. kerana apa? Kerana beliau berpenat lelah mengeluarkan idea dan mencipta brand sendiri dengan menghabiskan jutaan ringgit untuk pengiklanan,promosi serta mendapatkan bahan mentah yang berkualiti.

Didalam dunia sukan permotoran juga tidak terlepas dari isu ciplak menciplak ini. Ianya mungkin tidak menjejaskan pengeluar barang tersebut tetapi menjejaskan si pembeli. Kita ambil contoh didalam dunia kcar, jika anda berada ditahun 2000 hingga 2010 anda pasti merasai kemeriahan memiliki sebiji kancil. Memiliki kancil adalah satu kebanggaan. Lingkungan tahun tersebutlah bermulanya era JDM tegar. Ketika itu barang JDM ada yang murah dan yang mahal. Paling hebat dan paling berkuasa ketika itu ialah jentera berkulitkan l200s.. harganya sudah pasti ramai yang tak mampu sehingga kini harganya terus maintain dan masih diklasifikasikan sebagai king item oleh sesetengah pihak.

Jika kita masih ingat barangan aftermarket seperti set jmode dan kensmode adalah barang paling berhantu ketika itu..harganya tak usah ditanya..memang mahal dan amat susah didapati.. kita ambil sahaja contoh kensmode. Untuk mendapatkan 1 set kensmode l200s complete anda sekurang2nya perlu ada rm2k..jangan harap la nak pakai kalau anda kedekut hendak keluarkan duit sebanyak tu. Boleh dikatakan ketika itu hanya ada 10 orang sahaja pejuang kensmode. Gathering adalah masa untuk menunjuk jentera masing2 dengan pelbagai jenis barangan JDM.



Tidak lama kemudian tersebarlah perkhabaran yang menghampakan si pengumpul2 barangan berhantu tersebut. Bukan fitnah tetapi ianya betul2 realiti.. barangan klon mula menguasai pasaran kcar. Keluhan2 yang amat dahsyat mula didengari oleh pemilik2 original kensmode, jmode,cross.. barangan klon jauh lebih murah membuatkan ramai yang kedekut duit mula membeli dan menayangkan barangan ciplak mereka tanpa rasa bersalah. Harapan hancur musnah sipembeli dan pemilik original kerana mereka adalah sebenar benarnya pejuang. Dengan penat lelah mencari dan menunggu dengan penuh setia dan rela berkorban masa tenaga, wang ringgit.

Hanya yang tahu nilai sahaja yang tahu apakah erti sebenar ketulenan. Jika anda seorang JDM tegar anda pasti tahu nilai reflektor AVANZATO TRXX TURBO dan sebagainya. Harga ori rm1500++ yang klon rm150.. anda buatlah penilaian sendiri dengan kualiti serta ketulinannya.. anda tidak mencipta mahupun memerah idea untuk menghasilkan barang tersebut. Berbaloilah dengan kutukan rakan2 anda kerana memiliki barangan tiruan.. memang tepat sekali ucapan si Mawar, kalau tak mampu jangan beli.. jadi, kenapa perlu anda nak boikot beliau sedangkan beliau mempunyai hak harta intelek.

So, penutupnya jadilah kita bangsa yang berilmu. Ketahui hak orang lain serta sensitiviti pemilik original. Yang terjejas bukan penjual tetapi pembeli.. tak mampu jangan beli.. otak kanan tolak tepi sudah masa guna otak kiri...bukan janji tapi pasti.


Thursday, May 8, 2014

TUKAR MINYAK HITAM ATAU MINYAK ENJIN SERTA MITOS MENGENAINYA









5 MITOS MENGENAI MINYAK ENJIN (orang kampung panggil Minyak Hitam)
























Kita semua tahu bahawa kereta kita memerlukan minyak enjin untuk beroperasi dengan lancar. Peranan minyak enjin adalah untuk memastikan bahagian-bahagian yang bergerak enjin dilincirkan, untuk melindungi mereka daripada kakisan karat, dan – dengan moden tambahan minyak pencuci – untuk memastikan mereka bebas daripada lumpur dan gunk enjin umum.







Tetapi kebanyakan daripada kita juga tahu beberapa perkara mengenai minyak enjin yang tidak benar-benar benar. Sebagai contoh, kita perlu sentiasa untuk menukar minyak setiap 3,000 batu (4,828 kilometer), dan apabila warna minyak enjin anda mula menjadi gelap, bermakna bahawa enjin bakal dipenuhi keladak yang berbahaya.







Sebenarnya, tidak. Idea-idea ini adalah mitos dan di bawah ini kita akan membongkar tiap satu, bersama dengan beberapa fakta minyak enjin yang kononnya benar.


















1.”W” dalam minyak 10W-30 bermaksud “weight/berat.”













Apabila anda membeli minyak enjin, adalah penting untuk mengetahui kelikatan minyak . Makin kurang kelikatan, lebih lancar ia bergerak melalui enjin anda dan melincirkan komponen enjin yang bergerak. Minyak enjin terbaik mempunyai kelikatan yang tidak begitu tinggi (yang hampir tidak mengalir) atau begitu rendah ( begitu cair sehingga terkeluar daripada enjin seperti air).













Terdapat dua cara di mana kelikatan minyak diukur : gred tunggal dan multi- gred. SAE 30 adalah rating tipikal single-gred. Ini bermakna bahawa organisasi yang dipanggil Persatuan Jurutera Automotif (SAE ) menjalankan minyak enjin melalui alat standard seperti tiub dan masa dikira untuk mengukur berapa lama (dalam saat) untuk mengalir dari satu hujung ke hujung yang lain. Penarafan kelikatan adalah bilangan saat digenapkan kepada yang puluhan terdekat. Oleh itu, minyak SAE 30 mengambil masa lebih kurang 30 saat untuk mengalir melalui tiub. Ini merupakan rating kelikatan tunggal yang kadang-kadang dipanggil “berat ” minyak.













Malangnya , perubahan kelikatan minyak dengan suhu dan rating kelikatan tunggal hanya mewakili aliran minyak apabila ia panas. Bagaimana jika anda perlu untuk menghidupkan kereta anda pada pagi musim sejuk? Minyak akan mengalir lebih perlahan-lahan , jadi Kedudukan kelikatan sejuk adalah juga penting . Satu rating multi-gred memberi anda kedua-dua kelikatan panas dan sejuk. Bagi minyak 10W- 30, rating 30 adalah sama seperti kelikatan SAE 30 bagi minyak panas, tetapi 10W adalah rating kelikatan untuk minyak sejuk, menurut satu sistem penarafan standard yang dibangunkan oleh SAE untuk kegunaan minyak musim sejuk.













Disebabkan itu, “W” bermaksud: Winter, musim sejuk.


















2.Apabila minyak enjin bertukar gelap, ia adalah kotor dan perlu ditukar.




Jika anda seorang yang teliti tentang penjagaan kereta, anda mungkin bimbang dari semasa ke semasa bahawa minyak anda telah kotor dan akan menyebabkan keladak untuk mengenap (berkumpul di bahagian bawah) di dalam enjin anda. Jadi, anda tentu akan memeriksa batang celup untuk memeriksa warna minyak di hujungnya. Apabila ia menjadi gelap, anda mungkin akan fikir ia terlalu kotor untuk digunakan dan perlu ditukar, bukan?













Salah. Malah, apa yang sebaliknya adalah benar. Jika anda menggunakan minyak enjin pencuci (dan minyak enjin yang paling moden mempunyai tambahan pencuci ), minyak itu sebenarnya sedang bekerja dengan cara ia sepatutnya ia bekerja, menyebarkan zarah kecil yang membendung keladak pada enjin di dalam minyak itu sendiri supaya keladak tidak terbina. Itulah sebabnya minyak kelihatan gelap, tetapi ini sama sekali tidak menghalang minyak daripada melaksanakan fungsi-fungsi biasa iaitu melincir dan melindungi permukaan logam dalam enjin.



















Kesimpulannya, masa untuk tukaran minyak enjin hanya ditentukan oleh masa yang ditetapkan oleh syarikat pengeluar kereta anda, dan bukannya warna minyak enjin itu sendiri.
















3.Anda perlu menukar minyak anda setiap 3,000 batu, tidak kira apa yang yang terkandung dalam manual.

Pada suatu masa dahulu, hampir setiap pengeluar kereta mengesyorkan bahawa minyak enjin perlu ditukar setiap 3,000 batu (4,828 kilometer). Jika masih menggunakan minyak lama, enjin akan mula dipenuhi keladak, yang bukan sahaja akan menjejaskan prestasi tetapi akan meletakkan komponen bergerak pada risiko kerosakan yang tinggi.






Itu tidak benar. Minyak detergen moden, kelikatan minyak yang lebih baik dan kejuruteraan auto lebih baik secara umum kini membenarkan kereta untuk pergi kira-kira 7,500 batu (12.070 kilometer) sebelum minyak enjin perlu ditukar. Terdapat Laporan Pengguna yang membuktikan ia hanyalah mitos palsu, yang menyatakan bahawa melainkan jika anda memandu kereta anda dalam keadaan yang luar biasa sukar, terutamanya jika anda sentiasa memandu dan berhenti (dalam kesesakan lalu lintas), berjalan sejauh 7,500 batu (12.070 kilometer) sepatutnya tidak akan merosakkan enjin anda apa jua sekali pun keadaannya.










4.Additive minyak enjin akan meningkatkan prestasi enjin anda.


Ini adalah benar – tetapi dikatakan bahawa “additive” telah pun ditambah sebelum anda membeli minyak. Mana-mana jenama yang terkenal minyak enjin akan datang dengan additive yang meningkatkan indeks kelikatan – julat suhu di mana ia mengalir dengan baik melalui enjin – dan yang memberikan sifat-sifat bahan pencuci yang menjaga enjin anda bebas daripada keladak, karat untuk mengelakkan kakisan dan bahan kimia untuk melindungi permukaan logam dalam enjin.






Dengan semua ini additive yang sudah pun ada dalam minyak, menambah additive tambaham dalam minyak sebenarnya boleh mencairkan apa yang sudah ada dan mengurangkan keberkesanan minyak. Semak manual kereta anda untuk melihat jika ia mempunyai apa-apa keperluan tambahan khas.








5.Minyak enjin sintetik boleh menyebabkan kebocoran minyak.

Kembali pada tahun 1970-an , apabila minyak enjin sintetik (minyak yang tidak berdasarkan petroleum tetapi stok berasaskan bahan kimia seperti polyalphaolefins ) mula-mula menjadi popular, tetapi tidak sentiasa berfungsi dengan baik dengan gasket dalam enjin kereta. Ia boleh menyebabkan gasket mengecut (dengan cara yang minyak berasaskan petroleum tidak), menyebabkan kebocoran minyak misteri yang akan muncul di ruang letak kereta anda. Sesetengah orang masih takut bahawa minyak sintetik akan menyebabkan kebocoran, lalu menyebabkan mereka terus menggunakan minyak berasaskan petroleum.




Pengeluar minyak lama dahulu telah belajar untuk menghasilkan minyak sintetik supaya pengecutan seal dan gasket tidak berlaku.




Bagaimana? Diharap nukilan ini sedikit sebanyak membantu anda.









Wednesday, May 7, 2014

DAIHATSU MIRA TR-XX AVANZATO-R L502 RS JAPAN ORIGINAL VERSION

Assalamualaikum.. 
hari ni aku belanja gambar kereta daihatsu mira l502 RS bak kata orang Malaysia.. Tapi kat sana panggil daihatsu Mira TRxx Avanzato sahaja..

Bagi aku model ni nampak lagi kemas dari model mira mira yang lain dari segi luaran dan dalamannya..yang paling menarik sekali kemasan interior dia berwarna merah.. karpet merah, meter merah dan seat pun berbenangkan warna merah..

dari segi luaran, warna two tone hitam merah memang nampak champion.. teserlah Racing Spirit nya.. apa-apapun kat Malaysia tak ramai yang cuba mengikut pattern sebegini.. Biasa laa..telur masih kecut..hehehe





















Wednesday, April 9, 2014

PERLUKAH KITA MEMBASUH ENJIN KERETA??

SIAPA yang tidak suka melihat kereta berkilat? Pasti semua bersetuju dengan kenyataan itu. Sememangnya kereta berkilat apabila dibasuh menyelesakan mata kita. Tapi adakah ia bagus terhadap kereta ataupun komponen kereta kita? Mari kita kupas sedikit isu ini.

Sebenarnya penggunaan air terhadap enjin boleh menyebabkan berlaku litar pintas dan kereta meragam. Seelok-eloknya gunakanlah bahan yang paling klasik iaitu minyak tanah bagi menghilangkan minyak dan gris pada permukaan enjin.

Masa kini lebih mudah apabila ada banyak bahan cucian khas. Semburkan sahaja bahan berkenaan di tempat yang perlu dan biarkan ia meresap kemudian lap dengan kain kering.

Gris dan sisa minyak pelincir perlulah diberi perhatian dan dibersihkan dengan segera daripada bahagian luaran enjin kerana ia boleh merosakkan tali kipas, paip getah dan kabel elektrik.

Selain gris, debu atau lumpur melekat pada komponen elektrik seperti alternator (motor penghidup), generator, gegelung penghidup, pengagih dan lampu boleh menyerap wap air serta menyebabkan berlakunya litar pintas.

Pada terminal bateri pula jika ada endapan putih, siram dengan air panas kemudian bersihkan menggunakan kain.

Endapan itu dapat dihilangkan dengan mudah tetapi perlu hati-hati dan jangan sampai air masuk ke dalam bateri.

Lubang pengudaraan pada penutup bateri juga pastikan sentiasa terbuka.

Ketika mencuci bahagian enjin, pemilik kenderaan perlu memastikan jika ada kebocoran minyak pelincir, iaitu elemen penting bagi menjamin kesinambungan kerja setiap bahagian yang bergerak.

Jika sedar ada minyak pelincir bocor, cari segera puncanya dan tambahkan minyak pelincir apabila kurang.

Elakkan sabun basuh

Dalam keadaan biasa, selepas beberapa tahun, gasket kebuk enjin boleh bocor sedikit dan minyak pelincir  menitis. Ini dapat dilihat pada lantai tempat kereta diletakkan. Jika jumlah titisan itu banyak, mungkin gasket di oil sum yang rosak.

Biasanya minyak pelincir berkurang menerusi pemeluwapan dan pembakaran. Tapi jumlahnya tak banyak kira-kira 1/300-1/500 daripada jumlah penggunaan petrol.

Jumlah minyak pelincir boleh dipastikan dengan memeriksa tolok sukat. Baik periksa sendiri kerana jika dibiarkan juruteknik stesen minyak memeriksanya, kadangkala anda sebenarnya 'membantu' memajukan perniagaan mereka.

Jika bersihkan bahagian luar pula lebih mudah. Hantar saja ke bengkel mencuci. Namun, jika anda mahu membasuh sendiri, gunakan sabun yang sesuai tetapi elak sabun basuh atau peluntur.

Lazimnya, kereta baru dicat dengan cat bermutu tinggi. Jika permukaan itu tidak dibersihkan dengan baik, ia cepat rosak.

Debu dan lumpur pada kenderaan boleh menyerap wap air dengan cepat dan merosakkan permukaan cat. Selain nampak comot, cat mudah luntur dan kelihatan retak-retak. Langkah pertama membersihkan kenderaan adalah menghilang debu dengan membuat semburan tanpa menggunakan sabun.

Apabila permukaan badan kenderaan berada dalam keadaan kering dan tidak terlalu kotor, debu yang melekat dapat dihilangkan dengan bulu ayam.

Tetapi, jika kotoran tidak dapat dihilangkan, guna kain bersih basah. Penggunaan kain kering boleh sebabkan calar atau goresan pada permukaan cat. Ini disebabkan kotoran berkenaan mempunyai butir debu keras dan pasir.

Jika basuh gunakan sabun, jangan biarkan sabun terlalu lama di badan kenderaan kerana ia akan meningkatkan partikel bintik-bintik putih serta bahan kimia sabun boleh merosakkan cat.

Selepas dibasuh, keringkan kereta dengan kain bersih. Bagi hasil yang lebih baik selepas kereta kering sapu wax (lilin). Selain menambahkan kilat kereta, wax melindungi permukaan supaya tetap menarik dan hidup.

Monday, February 17, 2014

BUAT SENDIRI LAA BARU JATI DIRI



Assalamualaikum..

Memandangkan feedback yang terlalu banyak mengenai segmen DIY ataupun BUAT SENDIRI aku telah tergerak hati nak teruskan segmen2 DIY lain termasuk cara2 mengepam tayar, membasuh kereta, membuang habuk dan mengisi air dalam tangki radiator..kekeke.. takde la aku cuma melawak jer.. hehehe..

Sebenarnya DIY ni aku dah start sejak tahun 2008 lagi.. Cuma gambar dah banyak hilang dan tak tau lepas kemana gambar2 yang aku snap.. nak rembat gambar orang kang tak pasal2 kene saman plak..tapi xpe jangan risau aku akan share ape yang aku ade jer nanti k..termasuk la cara2 menampal sepender yang dah koyak..kekekeke.. Sebenarnya aku ni paling pemalas bab2 nak menaip dan menulis ni..kekadang xtau nak wat ayat macamana..nak buat secara formal atau tonggang terbalik.. Janji orang senang faham.. tapi kalau orang putih datang translate takut xtau kebenda pulak nanti..hahaha..


ok2..aku cari bahan dulu.. Nanti dah ada aku share k.. Assalamualaikum

THE LEGEND OF TOYOTA SUPRA


TOYOTA SUPRA, nama yang cukup hebat dalam kalangan peminat kereta prestasi. Jentera yang dianggap sebagai legenda itu masih kekal menjadi sebutan ramai, malah, masih ada yang menyimpan hasrat untuk memilikinya walaupun ia tidak lagi dikeluarkan.

Baru-baru ini, Toyota memperkenalkan kereta konsep FT-1 sempena Detroit Auto Show. Sedikit kejutan daripada Toyota, jentera konsep agresif FT-1 itu dikhabarkan akan menggantikan Toyota Supra selepas pelbagai spekulasi sejak beberapa tahun ini.

Mungkin atas desakan berupa ancaman daripada kebangkitan beberapa model ikon lain seperti Honda NSX dan Nissan GT-R, Toyota jelas tidak mahu ketinggalan dalam segmen itu.

Sebagai kereta sukan ikonik, Supra popular dalam pelbagai permainan video, filem, video muzik dan juga rancangan TV.

Penampilan yang paling ketara ialah dalam filem lakonan mendiang Paul Walker, Fast and Furious dan siri permainan video seperti Grand Theft Auto, Gran Turismo, Forza Motorsport dan Need for Speed.

Jentera sport popular yang dihasilkan Toyota Motor Corporation antara 1978 hingga 2002 dihentikan produksinya secara rasmi pada tahun 2002.

Sungguhpun Toyota Supra berjaya menjadi tumpuan peminat kereta sport, Toyota seperti sengaja melambat-lambatkan pengeluaran versi baharu Supra.

Terdapat beberapa informasi yang kuat mengatakan Toyota Supra versi baharu akan diperkenalkan pada penghujung tahun 2015. Ketika ini, ramai menantikan kenyataan rasmi daripada pihak Toyota.

Ada juga yang mengatakan jentera Supra baharu ini sedang diuji dengan enjin hibrid yang mampu menjana lebih daripada 400 kuasa kuda.

Imbasan kronologi Supra

Jika dikenang kembali, Toyota Supra merupakan salah satu model yang paling popular secara global. Selain prestasi enjin yang berkuasa, ia turut menawarkan sistem penggantungan laras dan sistem brek berprestasi tinggi yang menjadikannya lebih fleksibel untuk digunakan di litar lumba.

Pada tahun 1979, Toyota mengeluarkan model yang dikenali sebagai Celica Supra berdasarkan Celica liftback.

Namun, Supra dibina lebih panjang dan lebih luas daripada Celica berserta penggunaan enjin 2.6 liter enam-silinder sebaris.

Pada ketika itu, enjin tersebut adalah enjin termaju Toyotadi mana ia menggunakan sistem suntikan bahan api elektronik.

Pada tahun 1982, Toyota menggantikan penggunaan enjin tersebut dengan enjin 2.8 liter enam-silinder sebaris Dual-Overhead-Cam (DOHC) kepada generasi kedua Celica Supra. Menjelang 1986, generasi ketiga Toyota Supra diperkenalkan dengan enjin 200 kuasa kuda 3.0 liter enam-silinder sebaris.

Namun begitu, terdapat beberapa isu berkenaan tahap prestasi keseluruhan Supra generasi ketiga yang dikatakan tidak begitu mendebarkan. Kurang daripada satu tahun kemudian, Toyota menambah baik model tersebut dengan penggunaan enjin turbocas yang menghasilkan 230 kuasa kuda.

Revolusi baharu kereta sport pada sekitar 90-an turut memberi impak terhadap Supra generasi keempat (Mk IV). Supra Mk IV didatangkan dengan enjin 3.0 liter enam-silinder sebaris yang menghasilkan 220 kuasa kuda dan tork maksimum 292Nm.

Jentera itu dipadankan dengan gear manual lima kelajuan bagi tugasan memacu tayar belakang selain pilihan varian automatik empat kelajuan.

Tidak lama kemudian, Supra menerima sistem induksi turbo berkembar yang mampu menghamburkan 320 kuasa kuda dan 427 Nm tork.

Mengikut beberapa data ujian, jentera legenda ini mampu melakukan pecutan dari 0 hingga 100 kilometer sejam (km/j) di bawah lima saat.

Prestasi jentera ini dikatakan mampu menandingi kehebatan jentera eksotik lain pada ketika itu.

Apa yang boleh dibanggakan, Toyota telah memuatkan teknologi paling maju pada masa itu termasuklah kawalan cengkaman, Limited-slip Diffential (LSD), rim aloi aluminium 17 inci, sistem penggantungan sport dan kotak gear enam kelajuan manual. Generasi keempat Supra kekal dan hampir tidak berubah di sepanjang produksi.

Kenapa Toyota Supra popular? Mengikut apa yang dikongsikan peminat jentera ini, Supra adalah antara kereta yang paling mudah menerima pengubahsuaian enjin.

Selain daripada prestasi yang kompetitif walau sehingga pada hari ini, Supra mempunyai nilai jualan semula yang sangat tinggi terutamanya model turbo dan transmisi manual.

Harapan baharu - Konsep FT-1

Jentera potensi gantian Supra telah beberapa kali dipratontonkan dengan pelbagai konsep sejak beberapa tahun lalu. Jika sebelum ini, konsep FT-HS antara yang terkuat untuk memberikan tanda kepulangan Supra ke dalam peringkat produksi. Namun, ia mungkin hanya khabar angin semata.

Pada Detroit Auto Show awal tahun lalu, Toyota melancarkan jentera konsep FT-1. Terdapat beberapa kemungkinan besar, FT-1 bakal menggantikan Supra. Sekiranya keputusan Toyota untuk merealisasikan kereta konsep FT-1 bagi menggantikan Supra, sudah pasti ia adalah satu perkhabaran yang baik kepada peminat kereta berprestasi tinggi.

Walaupun Toyota belum menyatakan sedemikian, tetapi ramai berkeyakinan bahawa Supra mungkin akan dilancarkan berdasarkan konsep FT-1. Jika diteliti, profil FT-1 kelihatan mempunyai beberapa persamaan titik disain untuk menggantikan Supra pada masa akan datang.

Daripada pandangan kasar terhadap imej FT-1, jentera itu diinspirasikan daripada konsep Formula 1 pada bahagian muncung hadapan.

Mungkin kelihatan agak keterlaluan, tetapi ia hanyalah di peringkat konsep. Terdapat beberapa ciri penggayaannya hampir serupa dengan Toyota GT86. Reka bentuk keseluruhannya agresif dan mementingkan aspek aerodinamik.

Drivetrain jentera konsep Supra ini masih lagi misteri. Terdapat banyak konfigurasi enjin yang dikhabarkan sejak beberapa tahun lalu. Ada yang mengatakan ia bakal berkongsi teknologi enjin V10 daripada Lexus LFA.

Setakat ini, terdapat konsensus yang menyatakan Supra baharu akan menerima enjin V6 3.5 liter hibrid yang menghasilkan kira-kira 400 kuasa kuda.

Daripada aspek sistem suspensi, Supra dijangkakan akan mengikut jejak langkah GT86 untuk menyediakan pengendalian yang lebih sporty tanpa menyisihkan skala keselesaan.

Kemunculannya dinantikan

Ramai yang mahukan Toyota membawa semula Supra ke dalam pasaran. Mungkin satu perkhabaran yang baik, Toyota akan mengeluarkan kenyataan rasmi berkaitan Supra versi baharu sebelum akhir tahun hadapan.

Walaupun ia masih berada dalam ruangan spekulasi, harus diingat, nama Supra itu sendiri adalah satu jenama yang besar dan Toyota harus mengambil langkah progresif untuk tidak membazirkannya. SUMBER BERITA HARIAN

Sunday, February 16, 2014

Mengapa kereta Proton murah di luar negara?

SEBELUM ini, sudah banyak kali kita mendengar dakwaan harga jualan bagi beberapa model kereta keluaran Proton Holdings Bhd (Proton) di luar negara dikatakan lebih rendah berbanding harga dalam negara.

Ramai penulis blog dan pengguna mendakwa kereta Proton di negara seperti Australia dan Arab Saudi dijual jauh lebih murah.

Pemeriksaan Sinar Harian menunjukkan, sebagai contoh, Proton Preve di Malaysia dijual pada harga bermula daripada RM58,921 bagi model 1.6 Executive Manual, tetapi di Australia, model sama dijual pada harga RM46,964 (atau 15,990 dolar Australia).

Namun, jika dilihat dalam laman sesawang Proton Australia, harga asal Proton Preve di Australia ditetapkan pada RM55,775 (18,990 dolar Australia) dan harga RM46,964 itu hanyalah promosi Proton di sana.

Tetapi ada pula yang mempersoalkan, jika Proton mampu memberikan harga promosi serendah itu di Australia, mengapa tidak Proton melakukan perkara sama di Malaysia yang merupakan negara pengeluar kenderaan tersebut?


Harga Proton murah kerana perlu bersaing

Bagi mendapatkan jawapan mengenai isu harga Proton yang dikatakan lebih murah di negara luar berbanding Malaysia, Sinar Harian menghubungi salah seorang pakar industri automotif untuk mendapatkan penjelasan dan pandangan beliau mengenai hal tersebut.

Menurutnya, bagi syarikat pengeluar kenderaan termasuk Proton, apa yang penting adalah keuntungan keseluruhan, di mana kereta dijual di dalam Malaysia mahupun dieksport ke luar negara mestilah secara keseluruhannya memberi keuntungan.

“Apa yang saya tahu daripada Proton, apabila kereta Proton memasuki pasaran Australia buat pertama kali, mereka perlu bersaing kerana pasaran automotif di sana lebih kompetitif berbanding pasaran Malaysia.

“Begitu juga dengan harga kereta Proton di sana, tidaklah murah sangat cuma sedikit murah daripada harga di Malaysia. Ini kerana kalau dijual mahal di Australia, Proton mungkin menanggung risiko kekurangan pembeli," katanya yang enggan dikenali.

Menurut beliau, pada peringkat permulaan, apa yang penting adalah Proton perlu menembusi pasaran automotif di Australia serta meningkatkan kesedaran pengguna terhadap jenama Proton di negara itu, menyebabkan syarikat itu perlu menawarkan promosi terbaik termasuk harga jualan yang dilihat lebih rendah berbanding di Malaysia sendiri.


Tidak tahu sama ada Proton rugi atau untung

Walaupun kereta Proton dijual dengan harga murah di luar negara, tidak boleh dipastikan sama ada pengeluar kenderaan nasional itu memperoleh keuntungan atau mengalami kerugian.

"Kita tidak tahu mereka untung atau rugi kerana kita tidak tahu berapa kos pembuatan sebuah kereta. Kalau kosnya kurang daripada harga jualan (walaupun
murah), maknanya Proton boleh melihat model mana yang sesuai untuk memasuki pasaran yang telah disasarkan.

“Katakanlah penembusan pasaran kereta disasarkan sekitar RM40,000 di sesuatu negara, jadi Proton perlu tahu sama ada harga itu kompetitif atau tidak dan melihat kesedaran pengguna di negara tersebut mengenai jenamanya," katanya.

Menurut beliau, Proton sebelum ini diketahui mengeksport kereta keluarannya ke lebih 50 negara seluruh dunia tetapi di sesetengah negara itu, Proton cuma mampu menjual bilangan kereta yang sedikit.

"Jika hanya dapat jual sedikit kereta, macam mana hendak buat tawaran selepas jualan seperti perkhidmatan penyenggaraan? Ini juga tidak membantu dalam menjenamakan Proton di negara tersebut.

“Tetapi berbeza dengan pengurusan baru Proton, sekarang mereka hanya akan memasuki pasaran yang mereka rasa boleh menjual kenderaan dengan harga agak tinggi dan dengan harga tersebut, mereka juga dapat menyediakan perkhidmatan selepas jualan seperti servis kereta," katanya.

Monday, January 27, 2014

Door handle chrome for Myvi Alza Vios Altis



Item: Door handle chrome for Myvi Alza Vios Altis 
Description: Material Abs Plastic..suitable for Perodua and toyota
Price: rm100(perodua) Rm120(toyota)
Payment Type: COD/MAYBANK2u/ATM DEPOSIT etc.
shipping method: Self collect,Poslaju
Location:PUTRAJAYA
Contact No:0199177226-ABU